Kroniske smerter

Smerter betegnes som kroniske, hvis de har stået på i mere end 6 måneder.

Omkring 19% af den danske befolkning lider af kroniske- eller tilbagevendende smerter af. Kvinder er oftere ramt af smerter end mænd, og gennemsnitligt er der 10-15% flere kvinder som lider af kroniske smerter.

Kroniske smerter kan være en stor belastning både i dagligdagen og i sport, og mange oplever at smerterne kan være årsag til et højt sygefravær.

Årsager til kroniske smerter

Kroniske smerter kan opstå af mange grunde. Typisk opstår kroniske smerter i led, skelet eller muskler, men mange lider også af nerverelaterede kroniske smerter. Typisk ses det, at patienter henvender sig med uspecifikke ryg- og nakkesmerter.

Fælles for disse kroniske smertetilstande er, at hele systemet er sensibiliseret. Dette betyder, at selv ved let berøring af det smerteramte område, kan hjernen opfatte det som smerte. Årsagen er, at smerte fibrene reagerer for hurtigt og kan medfører at man udvikler en lav smertetærskel.

Fysioterapi ved kroniske smerter

Her hos MyFysio ønsker vi at hjælpe dig med at finde årsagen til dine smerter! Derefter kan vi sammen tilrettelægge et individuelt behandlings- og træningsprogram ud fra dine skavanker. Du vil få kompetent rådgivning og vejledning fra vores dygtige og erfarne fysioterapeuter, så du i fremtiden ikke oplever yderligere smerter, og nemt kan fortsætte på egen hånd.

Fysioterapeut Aalborg