Rygsmerter

Smerter i ryggen

Rygsmerter er en af de lidelser der er mest hyppig i Danmark, med cirka 60-80% der bliver ramt på et tidspunkt i livet.

Årligt er der omkring 20% der døjer med rygproblemer i form af smerter i lænden, rygsmerter, iskias, diskusprolaps, hold i ryggen eller lignende problemer. Disse smerter kan opstå i muskler, ledbånd og/eller led i rygge. Lider man af rygsmerter kan det ofte skyldes at et led ‘låses’ og dermed spænder musklerne op. Oftest er disse smerter ufarlige, men kan opleves som meget ubehagelige.

Smerter i lænden

Rygproblemer rammer ofte lænden. Dette skyldes, at kroppens tyngde og omdrejningspunkt hviler på lænden. Tilsammen er lænden, bækkenet og hoften en stor enhed, der påvirker hinanden. Er der nedsat bevægelighed i hoften og/eller bækkenet, er lænden udsat for en større belastning. De hyppigste lændesmerter er iskias, diskusprolaps og lumbago.

Firmamassage Aalborg

Smerter mellem skulderbladene

Et sted man hyppigt kan opleve smerter er området mellem skulderbladene. Stillesiddende arbejde i store mængder kan skabe stor belastning på ryggen, på grund af dårlig holdning og arbejdsstilling, og kan være en årsag til smerter Facetledssyndrom kan også være en hyppig årsag til smerter. Symptomerne på dette er hold eller låsning i rygsøjlen, smerter imellem skulderbladene og jag i ryggen.

Massage Aalborg

Smerter midt på ryggen

Smerter midt i ryggen kan ofte opstå i forbindelse med store mængder af stillesiddende arbejde og en dårlig holdning. Midten af ryggen er samlingsstedet for kraftige holdningsmuskler, og det er ligeledes i dette område, hvor mellemgulvet og hoftebøjeren har deres tilhæfte. Ved længerevarende stillesiddende arbejde kan man udvikle en foroverbøjet kropsholdning, som mellemgulv og hoftebøjer forsøger at rette op på, ved at trække sig sammen.

Behandling

En typisk behandling for rygsmerter består af råd og vejledning om aktiviteter og arbejdsstillinger, samt øvelser til træning af ryggen, ledmobilisering og ledmanipulation.

Størstedelen af patienter der lider af rygsmerter kan, under vejledning og træning af en dygtig fysioterapeut, forbedre deres rygsmerter markant. Et træningsforløb vil have fokus på både de muskler der hjælper til at stabilisere ryggen, samt dem der bevæger rygge.

For bedst muligt at undgå fremtidige, nye rygproblemer, vil træning være det optimale redskab og behandlingsforløb. Det er videnskabeligt bevist, at træning er behjælpeligt til at forebygge nye